De geschiedenis van gas-aangedreven auto’s

oldsgasDe eerste auto’s op natuurlijk gas

Tegenwoordig zien we dat steeds meer voertuigen gebruik maken van natuurlijk aardgas, een relatief schone en goedkope brandstof, zeker nu de olie langzaam opraakt.

Maar waar kwam het idee van het aandrijven van een voertuig met aardgas vandaan? Elke succesvolle uitvinding heeft een geschiedenis van mislukte pogingen, en door aardgas aangedreven voertuigen zijn niet anders.

De oorsprong van aardgasvoertuigen

Aardgas-aangedreven voertuigen kunnen terug naar de wereldoorlogen worden getraceerd, toen de oorlogsinspanningen zorgden voor een enorm tekort aan benzine. Uit noodzaak begonnen sommige voertuigen zakken aardgas met zich mee te dragen op het dak, met name stadsbussen en andere vormen van openbaar vervoer, omdat benzine hard nodig was in het leger. Al gauw was dit fenomeen bekend in Frankrijk, Nederland, Duitsland en Engeland.

Auto’s, bussen en vrachtwagens werden aangedreven door “stadsgas”, een bijproduct van het proces van het omzetten van steenkool in een grondstof voor het maken van ijzer. Dit werd gevangen in een ballon, die dan vervolgens werd meegenomen op een voertuig.

Gevaren

Terwijl de huidige aardgas personenauto’s heel praktisch zijn, met geavanceerde technologieën die aardgas comprimeren zodat er meer brandstof kan worden vervoerd in de tank, waren de ‘gas-bag’ of ‘gas-zak’ brandstoftanks uit de oorlogen veel groter om het niet-gecomprimeerde gas te kunnen huisvesten. Voor elk een liter benzine is ongeveer twee tot drie kubieke meter gas nodig, waardoor de gas-zakken op het dak van voertuigen erg groot waren.

Omdat de gas-zak open en bloot op het dak van het voertuig lag, was het gemakkelijk om te zien hoeveel brandstof het voertuig gebruikt had op een gegeven moment: de gas-zak was aan het begin van een rit helemaal vol, en werd per kilometer zichtbaar leger. Naast dat dit erg onhandig was, was het natuurlijk ook gevaarlijk. De kleinste vonk of sigarettenpeuk kon een dergelijke auto doen ontploffen.

Tegenwoordig

Bovengenoemde onhandigheden zijn tegenwoordig verleden tijd. Moderne LPG auto’s zijn zeer goed getest en erg brandwerend (en dus erg veilig). Gas blijft een goedkopere optie dan benzine, dus gas-aangedreven voertuigen zijn, net als vroeger, nog steeds in trek.